Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

serwisant komputerowy

Serwis Komputerowy jako pomysł na biznes 2022

Czy w 2022 roku prowadzenie serwisu komputerowego jest dobrym pomysłem? Czy można dobrze zarabiać na naprawie komputerów? Ile trzeba zainwestować i na jakie zyski można liczyć? W tym wpisie znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Komputery w naszych domach i firmach były, są i prawdopodobnie będzie ich jeszcze więcej. Kiedyś w jednym domu był jeden komputer. Dziś prawie każdy domownik ma swój własny. A jak wiadomo, komputery są psują. Czy można zarobić na ich naprawie?

Problem z laptopem

Dla kogo ten artykuł

Zakładam, że nie jesteś doświadczonym, zawodowym serwisantem elektroniki, tylko raczej amatorem-hobbystą. Jak ja w 2008 roku, gdy otworzyłem swój serwis komputerowy. Byłem wówczas studentem, a mój kapitał początkowy wynosił około 13 000 zł z dotacji (Powiatowy Urzędu Pracy). Dysponowałem niewielką wiedzą o prowadzeniu firmy, nieco większą o budowie komputerów PC (wówczas jeszcze laptopy były rzadkością) oraz sporym zapałem do działania. Prawdopodobnie tak samo, jak Ty teraz.

Czym się zajmuje serwis komputerów

Serwis komputerowy, jak sama nazwa wskazuje, wykonuje naprawy wszelkich typów komputerów. Laptopów, komputerów stacjonarnych (desktop), urządzeń typu AiO (All In One) oraz tych spod szyldu „jabłuszka”, czyli marki Apple. Może także świadczyć usługi dodatkowe, takie jak:

  • odzyskiwanie danych
  • pogotowie komputerowe
  • pomoc zdalną
  • stałą obsługę informatyczną firm
  • składanie komputerów pod zamówienie (np. dla graczy, grafików komputerowych itd.)
  • czasami także naprawę telefonów komórkowych.

Lokalne serwisy komputerowe zazwyczaj świadczą naprawy pogwarancyjne i nie są autoryzowanym punktem serwisowym danej marki, np. ACER, ACTINA, ADAX, Acer, Asus, Apple, Compal, Dell, Fujitsu-Siemens, HP (Hewlett-Packard), Huawei, IBM Lenovo, Maxdata, MSI, Samsung, Sony VAIO, Toshiba.

Bluescreen przy próbie drukowania

Naprawy hardware – gdy usterka jest mechaniczna

W przypadku komputerów stacjonarnych, będą to na przykład:

  • modernizacja (ulepszanie) komputera
  • składanie nowych komputerów pod zamówienie
  • czyszczenie z kurzu, wymiana pasty termoprzewodzącej
  • diagnoza uszkodzeń podzespołów komputerowych, testy obciążeniowe/wydajności oraz ewentualna wymiana / naprawa podzespołów takich jak:
    • płyta główna
    • dysk twardy
    • procesor, wentylator procesora
    • pamięć RAM
    • karta graficzna
    • napęd CD/DVD
    • karta sieciowa
    • karty rozszerzeń (LPT, RS-232 itp.)
diagnoza dysku twardego

W przypadku laptopów, naprawy z gatunku hardware to częściej wymiana niż naprawa, ale wszystko zależy od możliwości technicznych, dostępności części oraz umiejętności serwisanta:

  • naprawa / wymiana grafiki w laptopie
  • naprawa płyty głównej notebooka
  • naprawa gniazd: zasilania, USB, audio
  • wymiana matrycy
  • wymiana baterii laptopa lub baterii BIOS
  • wymiana klawiatury (np. po zalaniu);
  • wymiana (albo dodanie) pamięci RAM, dysku twardego (np. na większy lub szybszy)
  • wymiana zawiasów w laptopie i/lub klejenie / wymiana połamanej obudowy notebook 
  • wymiana karty sieciowej WiFi
  • wymiana kabla w zasilaczu laptopa
  • czyszczenie wnętrza laptopa z kurzu (konserwacja)
  • programowanie BIOS
Serwis laptopów

Typowe usterki w laptopach, które najczęściej wymagają naprawy mechanicznej:

  • czarny ekran w laptopie
  • zalanie laptopa
  • laptop upadł (zbiła się matryca, połamała się obudowa, wyłamały się zawiasy)
  • laptop się grzeje (ewentualnie także wyłącza się)
  • laptop się resetuje
  • bateria w notebooku się nie ładuje
  • urządzenie nie chce się włączyć (brak reakcji na przycisk włącznika)
  • laptop się zawiesza lub nie widzi włożonego dysku
  • nie działa klawiatura (częściowo lub tylko niektóre klawisze)
  • nie działa wifi
  • brak dźwięku

Może zajść także konieczność sporządzenia oficjalnej diagnozy uszkodzonego komputera w formie pisemnej, np. jako opinia dla ubezpieczyciela.

Naprawy software – gdy oprogramowanie nie działa prawidłowo

Codziennością w pracy serwisu komputerowego jest również naprawa problemów spowodowanych błędami w działaniu aplikacji użytkowych lub systemu operacyjnego. Przykładowe usługi:

  • instalacja / reinstalacja systemu operacyjnego (np. Windows 10, Windows 11)
  • usuwanie złośliwego oprogramowania (wirusów komputerowych)
  • naprawy błędnie działającego systemu operacyjnego Windows; naprawa profilu użytkownika; zdjęcia hasła; konserwacja / optymalizacja / przyspieszenie pracy
  • kopiowanie danych pomiędzy nośnikami (np. ze starego urządzenia na nowe)
  • instalacja brakujących sterowników lub ich aktualizacja
  • instalacja dodatkowych urządzeń (np. drukarki) lub rozwiązywanie problemów z ich prawidłowym działaniem
  • instalacja dodatkowego oprogramowania takiego jak na przykład Płatnik, programy sprzedażowo-magazynowe (Wapro MAG, Subiekt, Ramzes, Mała księgowość itp.), programy księgowe (Fakir, Kaper), programy pocztowe (Outlook, Thunderbird), pakiety biurowe (np. OpenOffice, Microsoft Office)
  • naprawa błędnego działania aplikacji, np. przeglądarek internetowych (Chrome, Firefox, Opera)
naprawy komputerów - software

Usługi z dojazdem

Decydując się na prowadzenie serwisu nie zawsze musisz mieć punkt fizyczny. Istnieje możliwość świadczenia usługi w formie pogotowia komputerowego, czyli z dojazdem do klienta. W przypadku gdy klient jest firmą, taka usługa to outsourcing IT, czyli opieka informatyczna firm. W odróżnieniu od pogotowia, ma ona najczęściej charakter stałej współpracy.

Jeśli decydujesz się na pogotowie komputerowe, musisz liczyć się z tym, że wiele rodzajów usterek, zwłaszcza mechanicznych, nie da się naprawić w domu klienta. Diagnoza i naprawa może wymagać dostępu do bardziej fachowego wyposażenia (mikroskop, lutownica, zasilacz laboratoryjny, części zamienne/serwisowe itd.) lub po prostu na naprawę więcej czasu.

pogotowie komputerowe

Dla kogo taki biznes

Prawda jest taka, że nie musisz mieć olbrzymiego doświadczenia zawodowego w naprawach. Ja zaczynałem od hobby i napraw dla znajomych. Ty również możesz zacząć od napraw “po domach” i znajomych. Wbrew pozorom bardzo wiele serwisów tak właśnie zaczynało. Bez siedziby. Jedynie z umiejętnościami samouka, pasją do napraw i elektroniki oraz własnym samochodem.

Nawet jeśli jeszcze nie jesteś serwisantem na poziomie pro, to nie oszukujmy się – wiele z usterek, które przyjdzie Ci rozwiązać będzie w stanie wykonać także uczeń liceum (konfiguracja routera, wymiana dysku, wgranie Windows czy tym podobne). Zakładam jednak, że umiesz coś więcej niż przeciętny licealista.

Pamiętaj jednak, że decydując się na jednoosobową działalność, stajesz się One Man Army. Robisz nie tylko naprawy, ale także ogarniasz marketing, zaopatrzenie, sprzedaż, utrzymanie porządku itd. Do rozkręcenia biznesu będziesz potrzebował więcej czasu i musisz to wziąć pod uwagę.

Ile można zarobić na serwisie 

Usterki komputerów czy też laptopów bywają naprawdę bardzo różne. Mogą to być błahostki, na których rozwiązanie wystarczy poświęcić 10-20 minut, ale mogą również wymagać nawet kilku godzin pracy i zamówienia nowych części. Cenniki firm także bywają bardzo skrajne. Są firmy, które najbardziej podstawową usługę reinstalacji systemu Windows wyceniają na 80 zł, ale w przypadku niektórych serwisów cena ta wynosi nawet 200 zł.

serwis komputerowy zarobki

Musisz być zatem przygotowany na sytuacje, że na jednej naprawie zarobisz 20 zł, a na innej 200. Dodatkowo, często usługi są łączone, np. wymiana dysku twardego na SSD + instalacja Windows. Albo czyszczenie wnętrza laptopa z kurzu + usunięcie wirusów i optymalizacja systemu.

Zysk nie tylko na naprawach

Dodatkowo, w przypadku serwisu, zarobek stanowi również marża na częściach – dyskach twardych, matrycach itd. Dlatego warto podjąć współpracę z dobrze zaopatrzoną hurtownią / dystrybutorem sprzętu IT, taką jak AB, Action, Incom Group. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku reklamacji jakiegoś produktu, zazwyczaj to Twoja firma będzie odpowiedzialna za realizację gwarancji (chociażby w formie odesłania felernej części do hurtowni).

Zarabiać możesz również poprzez wprowadzenie do oferty sprzedaży komputerów, akcesoriów komputerowych (myszy, pendrive, routery itd.) oraz materiałów eksploatacyjnych (tusze i tonery do drukarek).

Prowizja za współpracę. Polecanie klientów innym firmom może stanowić Twój dodatkowych dochód. Przykładem mogą tu być na przykład laboratoria odzyskiwania danych, które wynagrodzą Cię za każdego klienta do nich skierujesz.

Współpraca, która się opłaca

Ile trzeba zainwestować?

Wszystko zależy od Twoich możliwości. Nie musisz mieć najlepszego sprzętu, ale warto zainwestować w porządny wkrętak, miernik, matę ESD, stację lutowniczą, zasilacz laboratoryjny, tester kabli i jeszcze parę innych elementów stanowiących podstawowe wyposażenie serwisu komputerowego. Do tego reklama, wizytówka Google Moja Firma, prosta strona internetowa, fanpage na FB, oklejenie auta. Część wyposażenia pewnie nawet posiadasz bo naprawiasz hobbystycznie.

Pamiętaj, że nie zawsze musisz od razu zakładać firmę. Istnieje w polskim prawie coś takiego, jak działalność nierejestrowa, czyli drobna działalność zarobkowa osób fizycznych. Podstawowym kryterium umożliwiającym takie działanie jest osiąganie z niego przychodów nie przekraczającą 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. W 2022 roku jest to 1505 zł miesięcznie

W przypadku gdy otwierasz punkt serwisowy, czyli planujesz działać na większą skalę i zarabiać więcej, także Twoje wydatki będą musiały być zdecydowanie wyższe. Remont, zakup mebli do lokalu oraz wyposażenie – kasa fiskalna, drukarka, oprogramowanie. Organizacja stanowiska. Wydatki na marketing (branding, reklamy, szyldy, wizytówki, ulotki itd.).

Jak widzisz, wszystko zależy od Twojego rozmachu i strategii biznesowej. Teoretycznie możesz zacząć nawet od 0 zł. Górnej granicy nie ma – na meble, wyposażenie, oprogramowanie i marketing możesz wydać zarówno 15 000, jak i 50 000 zł.

Miesięczne zarobki serwisu komputerów

Zarobki na serwisie komputerów zależą przede wszystkim od ilości realizowanych napraw. Prowadząc serwis samodzielnie jesteś w stanie spokojnie w trakcie 8-godzinnego dnia pracy wykonać 60 – 90 napraw o różnym stopniu skomplikowania i pracochłonności. Zakładam, że nie będą to same ciężkie przypadki. Jeśli uda Ci się zdobyć tylu klientów, zarobki brutto możesz liczyć na poziomie 10 000 – 16 000 zł. Z tej kwoty jednak musisz pokryć koszty działalności. Pamiętaj jednak, że zarobki, to nie zyski…

Tworząc biznes plan weź pod uwagę:

  • obszar działania (ilość mieszkańców w Twojej i okolicznych miejscowościach),
  • lokalizację fizyczną Twojego serwisu (potencjalny ruch z ulicy),
  • koszt podstawowego wyposażenia oraz plany inwestycyjne,
  • koszt niezbędnego oprogramowania,
  • inwestycję w siebie i swoje umiejętności (kursy, szkolenia),
  • stałe wydatki na reklamę i marketing,
  • koszty stałe prowadzenia firmy.

W mieście średniej wielkości, samodzielny serwisant komputerowy po kilku tygodniach / miesiącach prowadzenia własnej działalności może śmiało szacować zyski na czysto na średnim 6 000 – 7 000 zł. Skąd to wiem? Z prowadzenia serwisu w Wołominie, gminie miejsko-wiejskiej liczącej około 50 000 mieszkańców. Firma ta w 2021 roku odnotowała przychody na poziomie ponad 410 000 zł (około 80% pochodziło z działalności serwisu i sklepu komputerowego).

przychody w sklepie i serwisie komputerowym
Przykładowe przychody serwisu i sklepu komputerowego w roku 2021.

Czy warto prowadzić serwis

Na czysto, po opłaceniu wszystkiego (zus, księgowa, lokal, internet, telefon, paliwo, podatki itd.) masz realne szanse na zarobki do ręki na poziomie od 4 500 do nawet 10 000 zł (i więcej). Z pewnością nie będą takie od pierwszego miesiąca, ale są one jak najbardziej realne. Wszystko zależy od Ciebie.

Z pewnością naprawa komputerów i laptopów jest świetna, żeby sobie dorobić, a przy tym robić to co się lubi (działalność nierejestrowa). Oficjalna działalność gospodarcza w postaci serwisu komputerowego także może przynieść fajne zyski. A przy tym pracujesz dla siebie i nie masz szefa nad głową.

Ważna porada dla otwierających serwis

W serwisie komputerowym pracujesz z ludźmi. Ci bywają różni. Możesz spotkać się z nieuzasadnionymi (ale również uzasadnionymi) pretensjami. Możesz mieć zwroty i reklamacje. Możesz też trafić na ciężkie przypadki i nawet kilka godzin Twojej pracy skończy się fiaskiem i brakiem sukcesu. Stwórz wcześniej realny plan biznesu i jego rozwoju. Pomyśl, czy na pewnym etapie będziesz potrzebował pracownika (jak pojedziesz na urlop lub zachorujesz to nie pracujesz i nie zarabiasz). Zastanów się nad specjalizacją. 

Prowadząc serwis komputerowy warto:

  • korzystać z oprogramowania do obsługi zleceń (aby mieć porządek i ułatwić ponowne kontakty z danym urządzeniem);
  • opracować czytelny, ale prosty regulamin serwisu (który zabezpieczy Ciebie, a także klientów przed nieporozumieniami);
  • stworzyć wewnętrzne procedury dotyczące ochrony danych (także osobowych Twoich klientów);
  • inwestować w wyposażenie serwisu i własne umiejętności.

Sugeruję też: nie konkuruj zaniżaniem cen, tylko podnoszeniem jakości usług.