Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron. Wszystko co musisz o nim wiedzieć, jeśli prowadzisz firmę usługową.

Myślisz, że pozycjonowanie pomoże Ci zyskać klientów. Tylko od czego zacząć? Bawić się w to samemu, czy zlecić? Jeśli zlecić, to ile trzeba zapłacić? Znamy odpowiedzi.

Dla kogo jest ten artykuł

Przeczytaj koniecznie, jeśli:

  • prowadzisz, albo wkrótce będziesz prowadzić biznes polegający na świadczeniu usług (na przykład: firma sprzątająca, kosmetyczka, warsztat samochodowy, usługi koparką, serwis komputerowy, fizjoterapia i wiele innych branż);
  • ciągle dzwonią do Ciebie telemarketerzy i namawiają na zakup SEO;
  • myślisz o tym, żeby prowadzić działania SEO samodzielnie. 

Dla kogo nie jest poniższy tekst

  • osób / firm prowadzących (chcących otworzyć) sklep internetowy – SEO w branży e-commerce to całkiem inna bajka niż SEO firm usługowych (zazwyczaj o zasięgu lokalnym).
  • wiesz dobrze czym jest SEO, SXO, optymalizacja, linkbuilding, konwersja itd.
pozycjonowanie

Czym jest SEO i pozycjonowanie – definicja i po ludzku

SEO jest skrótem od angielskiego zwrotu: Search Engine Optimization. Wikipedia definiuje SEO jako:

działania służące optymalizacji, zwiększeniu oglądalności stron internetowych, produktów w wyszukiwarkach

SEO zatem należy zdefiniować jako optymalizację strony internetowej, w taki sposób, aby zwiększyć jej oglądalność.

SEO a pozycjonowanie

Pozycjonowanie jest to:

szereg wielu różnych działań zwiększających widoczności witryny wśród wyników wyszukiwarek w taki sposób, aby ruch na stronie był wartościowy i przynosił konwersje (aby użytkownicy dzwonili, pisali, zamawiali itd.).

Jak widzisz, teoretycznie pozycjonowanie i SEO, to nie jest to samo. Przynajmniej dla osób z branży, które się tym zajmują na co dzień. W praktyce jednak i mowie zwyczajowej większośc osób używa tych zwrotów zamiennie i nie ma w tym nic złego. SEO jest po prostu jednym z elementów pozycjonowanie. O szczegóły niech jednak kłócą się na uniwersytetach. Ty, jako przedsiębiorca jak najbardziej możesz używać tych terminów zamiennie.

Na pozycjonowanie składa się trzy podstawowe elementy:

  • elementy On-Site – techniczne, związane z działaniem i strukturą strony, ale również dotyczące treści witryny, czyli jej contentu,
  • sygnały behawioralne – związane z zachowaniem oraz zadowoleniem / satysfakcją użytkowników strony,
  • czynniki Off-Site – zewnętrzne, czyli odnośniki (linki, linkbuilding) do strony oraz związana z nimi strategia i analiza,

Nieodłącznym elementem pozycjonowania jest również analityka efektów. Musisz wiedzieć, czy działania przynoszą zadowalające rezultaty. Jeśli nie, to trzeba zmienić strategię. W przypadku wykonywania usługi pozycjonowania dla kogoś, należy również pamiętać o raportowaniu działań i efektów.

SXO – co to jest

SXO jest skrótem od Search Experience Optimization i definiuje się je obecnie jako:

optymalizację doświadczeń użytkownika.

Zwrot ten powstał z połączenia pojęcia SEO oraz UX (User Experience, doświadczenie użytkownika).

SXO a pozycjonowanie

Wiele firm mówi tutaj o nowym, innowacyjnym podejściu do pozycjonowania albo o następcy SEO. Czy faktycznie to taka nowość i nieznana wcześniej innowacja? Skoro zwykłe pozycjonowanie miało zwiększyć widoczność strony i sprawić, że więcej odwiedzających witrynę skorzysta w Twoich usług (będzie więcej konwersji), czym więc różni się od SXO? Odpowiadamy: niczym. SXO to po prostu nowa nazwa dobrze wykonywanego pozycjonowania. Taka trochę marketingowa nowomowa. Cel biznesowy dla Ciebie jako zlecającego usługę się nie zmienił: chcesz mieć na stronie wartościowy ruch, który przekłada się na większą liczbę klientów, wyższą sprzedaż i lepsze zyski.

SXO i moda na nie ma jednak pewną bardzo ważną zaletę – uświadamia (zwłaszcza klientom agencji), że skuteczne pozycjonowanie jest bardzo obszernym zakresem działań i wymaga wiedzy z wielu obszarów marketingu. Pierwsze miejsca w Google oczywiście może realnie zwiększyć liczbę konwersji, ale szereg działań dodatkowych może z uzyskanego TOP1 w wyszukiwarce wycisnąć nawet kilkaset procent więcej i zamiast 12 telefonów od potencjalnych klientów możesz mieć ich 32.

Pozycjonowanie lokalne – zwłaszcza dla firm usługowych

Gdy myślisz o tym skąd wziąć nowych Klientów, zapewne Twoja pierwsza myśl brzmi: z internetu. I słusznie, to bardzo dobry kierunek. Zapewne wiesz, że internet pozwoli Ci dotrzeć do mnóstwa potencjalnych Klientów. Zdajesz sobie także sprawę, że obecność Twojej strony wysoko w Google pomoże Twojej firmie się mocno rozwinąć. Prawdopodobnie sam bardzo wielu przedmiotów, usług i informacji szukasz właśnie w Google. Inwestycja w pozycjonowanie, to zatem inwestycja w pozyskanie nowych Klientów. Dla wielu firm może okazać się strzałem w 10!

W przypadku, gdy świadczysz usługi i skupiasz się na lokalnym rynku, to potrzebujesz tak zwanego pozycjonowania lokalnego. Po prostu, żeby być pierwszym jak klient z Warszawy wpisze na przykład “pranie tapicerki Bemowo”.

SEO/SXO lokalne to również kwestie związane z prezentacją wizytówki w Mapach Google, czyli Google Moja Firma.

Pozycjonowanie stron Wołomin

Ile trwa SEO/SXO lokalne? Kiedy efekty?

Algorytm wyszukiwarki tak naprawdę nie jest znany nikomu poza Google. Czynników wpływających na to czy Twoja strona będzie zajmowała czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania, jakie prezentuje użytkownikom wyszukiwarka jest bardzo wiele. Firmie Google zależy na tym, aby jej użytkownicy otrzymali najlepszy możliwy wynik w związku ze swoim zapytaniem. Pozycjonowanie zaś próbuje ten algorytm po prostu przechytrzyć, oszukać. Sprawić, że pokaże on właśnie Twoją stronę. Najbardziej pożądanym efektem jest obecność strony na pierwszej stronie wyników (TOP 10), a najlepiej na pierwszej pozycji (TOP1) lub chociaż w pierwszej trójce (TOP 3).

Pozycjonowanie to proces. Na dodatek, podlega on ciągłemu monitoringowi oraz wprowadzaniu ulepszeń. Czas potrzebny na odniesienie sukcesu, zależy nie tylko od Twojej strony, ale także od działań konkurencji i jej siły.

  • Jeśli masz nową witrynę, w przypadku SEO lokalnego, realnie możesz się spodziewać pierwszych efektów w okresie około 5-6 miesięcy.
  • Jeśli Twoja strona ma dłuższą historię, efekty pozycjonowania mogą być już nawet po 2-3 miesiącach.

Nie jest to jednak reguła i zależy od szeregu czynników, dlatego powyższe terminy mogą być inne u Ciebie.

Algorytm, który decyduje o kolejności prezentacji wyników dla poszczególnych fraz (słów kluczowych) jest stale rozbudowywany i uaktualniany, a czynników rankingowych, które wyszukiwarka bierze pod uwagę jest kilkaset. Dodatkowo, konkurencja także może się pozycjonować. Raz osiągnięta pozycja nie jest więc dana na zawsze.

Współpraca z firmą pozycjonerską zazwyczaj wiąże się podpisaniem umowy na czas określony od 12 do 24 miesięcy. Koniecznie uważnie przeczytaj umowę o świadczenie usług SEO. Sprawdź i przypilnuj, aby okres wypowiedzenia wynosił od 1 do 3 miesięcy i nie wiązał się dla Ciebie z dodatkowymi kosztami/opłatami z tytułu jej zakończenia przed czasem.

Widoczność według Senuto

Ile kosztuje pozycjonowanie firmy usługowej

Zanim zlecisz komuś pozycjonowanie warto policzyć, czy Ci się opłaci. Pamiętaj, że to działanie długofalowe. Inwestycja w pozycjonowanie przyniesie Ci efekty po jakimś czasie. Nie można jednoznacznie wskazać po jakim, gdyż to zależy od wielu czynników. W jednych przypadkach będzie kilka tygodni, w innych kilka miesięcy.

Dobre pozycjonowanie nie jest tanie. A zatem nie w każdej branży będzie się opłacało. Wymaga ono indywidualnej analizy konkretnego przypadku. Zwłaszcza firmy lokalne powinny ostrożnie podchodzić do zakupu usługi pozycjonowania, gdyż na rynku jest wiele podmiotów bazujących na ich niewiedzy i kuszących niską ceną. Cena pozycjonowania jest uzależniona od indywidualnego przypadku. Jest to proces ciągły i czasochłonny. Wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi z wielu dziedzin. Między innymi technicznej oraz marketingowej. W pozycjonowaniu biorą udział nie tylko pozycjonerzy, ale również programiści i copywriterzy.

Zależnie od konkurencyjności Twojej branży, trudności słów kluczowych, obszaru działania oraz szczegółowego zakresu usługi cena pozycjonowania firmy usługowej na wysokim poziomie zaczyna się od około 1500 zł netto miesięcznie. Niższe oferty traktować z dystansem.

serwis komputerowy zarobki

Czy warto pozycjonować usługi lokalne?

Pozycjonowanie stron jest usługą mierzalną. Jego nieodzownym elementem jest analiza efektów. Służą do tego między innymi narzędzia Google Analytics oraz Google Search Console, oraz szereg innych. Pozwalają one nie tylko monitorować pozycje dla określonych słów kluczowych, ale również widoczność w wyszukiwarce oraz zachowanie użytkowników na naszej stronie. Możemy między innymi dowiedzieć się ile osób zadzwoniło do naszej firmy, albo ocenić skuteczność formularza kontaktowego. Analityka w pozycjonowaniu jest bardzo ważna. Oprócz mierzenia efektów pozycjonowania pozwala optymalizować przyjętą strategię i w razie konieczności ją modyfikować oraz usprawniać.

Pozycjonowanie stron internetowych

Czy pozycjonowanie jest dla mnie?

Posiadanie strony internetowej pozwala na prezentację własnej oferty swoim klientom oraz potencjalnym klientom. Pozwala zatem na zwiększenie ich liczby i osiąganie większych zysków.

Pozycjonowanie jest stosunkowo proste, jednak proste nie znaczy, że jest łatwe. Już wiesz, że raczej tanie nie jest. Oferty za 200 czy 400 zł to zazwyczaj naciąganie, z których nie będziesz miał efektów.

Nie myśl o pozycjonowaniu, gdy…

Jeśli jesteś na przykład szewcem, albo fryzjerem lub kosmetyczką prawdopodobnie pozycjonowanie nie będzie optymalnym spożytkowaniem Twojego budżetu na marketing internetowy. Może się okazać, że pozycjonowanie po prostu Ci się nie opłaci, albo w przypadku Twojej firmy (konkurencyjność branży, zasięg działania itd.) nie jest wymagane. Swoje środki na ogólnie pojętą reklamę z pewnością możesz spożytkować dużo lepiej. Być może lepiej będzie przeznaczyć je zbudowanie widoczności w Mapach Google (pozycjonowanie wyłącznie wizytówki Google Moja Firma, które jest dużo tańsze), albo na działania w social media (np. Facebook, Instagram) lub na płatne kampanie reklamowe (np. Google Ads). A może wystarczy Ci jednorazowa optymalizacja strony internetowej. Kwestia indywidualnej oceny. Już krótkie spojrzenie uczciwego pozycjonera na Twoją stronę internetową i szybka analiza Twojej branży oraz świadczonych usług pozwoli ocenić, czy pozycjonowanie jest właściwą usługą dla Ciebie.

Korzystaj z SXO, jeśli…

Inwestycja ta ma szanse się zwrócić jeśli przyniesie Ci odpowiednią rozpoznawalność i więcej klientów. Przykładowo, firma asenizacyjna, wystarczy że miesięcznie zrealizuje 4-5 razy wywóz nieczystości i już ma opłacone pozycjonowanie. Jeśli przyniesie ono więcej klientów, to już czysty zysk. Podobnie jest w wielu innych branżach, zwłaszcza wysokomarżowych lub gdy zasięg usług obejmuje większą liczbę miejscowości. SEO/SXO może się opłacić w szkołach nauki jazdy, w serwisach komputerowych, w usługach cateringowych, stomatologii, usługach BHP i szeregu innych usług. Także w zawodach, które teoretycznie nie powinny tego robić: u notariusza lub adwokatów. Wszystko jednak zależy od szczegółów.

Współpraca, która się opłaca

Czy warto pozycjonować swoją stronę samodzielnie?

Pozycjonowanie samemu jest jak najbardziej możliwe. Zwłaszcza w przypadku pozycjonowania lokalnego. W internecie jest mnóstwo darmowej wiedzy na ten temat. Nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby robić SEO samemu. Wymaga to jednak odrobiny samozaparcia i chęci do nauki, a także cierpliwości. No i oczywiście czasu. Z tym jest największy problem, ponieważ nie po to zakładałeś firmę (np. pranie tapicerki lub usługi remontowe), żeby poświęcać się pozycjonowaniu. Od tego jest właśnie outsourcing. Gdybyś samodzielnie prowadził księgowość, kadry, robił marketing, pozycjonowanie, naprawiał firmowe komputery, to kiedy byś realizował główne usługi Twojej firmy? Prowadzenie biznesu to także sztuka delegowania zadań i ich nadzorowania. Nie warto brać na siebie zbyt dużo, bo to nie o to chodzi. Czasami lepiej zapłacić za coś, a więcej zarobić na czymś innym.

Jak nie dać się naciągnąć zlecając SEO

Branża marketingu internetowego niestety posiada liczne czarne owce. Często agencje seo mają lepiej rozwinięte działy sprzedaży/telemarketingu oraz prawników, niż specjalistów ds. pozycjonowania. Dlatego trzeba uważać, aby nie dać się naciągnąć. Zlecając marketing internetowy:

  • sprawdź umowę (czas trwania, okres wypowiedzenia, obowiązki wykonawcy, kary i koszty dodatkowe)
  • dopilnuj odpowiedniego doboru słów kluczowych (żeby się nie okazało, że nikt ich nie szuka i są dobre tylko dla agencji)
  • prześwietl potencjalnego wykonawcę
  • czytaj raporty, monitoruj progres
  • nie daj się nabrać na tanie SEO – praca specjalistów kosztuje

Podsumowanie

Chyba każdy przedsiębiorca ma coś takiego, że obraca każdą złotówkę kilka razy, zanim ją wyda. Tak samo musisz postąpić w przypadku zlecenia komuś prowadzenia działań pozycjonerskich. Co więcej, warto się w tym zakresie samodzielnie podszkolić. Przynajmniej do poziomu takiego, aby nie dać się zrobić w trąbę agencji SEO i płacić za nic.

strony internetowe dopasowane do Ciebie