Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Współczesne dzieci na pytanie kim chcesz zostać jak dorośniesz, coraz częściej odpowiadają: influencerem (ewentualnie youtuberem). Nie ma się co dziwić – pieniądze, rozpoznawalność i sława kuszą. A jak to wygląda od strony firm, które owych influencerów wynagradzają?
Influencer to profesja, stosunkowo nowa. Zarabianie w ten sposób staje się coraz bardziej popularne wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, internetu i sieci społecznościowych. Bycie influencerem, to bycie znanym, rozpoznawalnym i wpływowym w określonej sieci społecznościowej/obszarze internetu.
Wikipedia definiuje tę profesję jako:
w świecie mediów społecznościowych osoba wpływowa, która dzięki swojemu zasięgowi jest w stanie oddziaływać na ludzi, z którymi nawiązuje trwałe relacje. Często tym terminem określa się twórców internetowych o znacznym rozgłosie, którzy posiadają znaczne grono odbiorców.
Niemal z każdym dniem przybywa influencerów, którzy zdobywają rozgłos i zasięgi w rozmaity sposób. Można użyć stwierdzenia, że kanały influencerskie ”rosną jak grzyby po deszczu”. Z punktu widzenia firm jest w kim wybierać. Influencerzy zazwyczaj koncentrują się na pewnej ustalonej tematyce. Mamy influencerów sportowych, modowych, motoryzacyjnych – każdy z nich swój przekaz kieruje do danej grupy odbiorców. Są mamy (parenting), gracze, śmieszki, sportowcy, coache, podróżnicy i mnóstwo innych.
Wiele firm z większym lub mniejszym stopniu korzysta ze współpracy marketingowej z influencerami. Szczególnie te, które co jakiś czas wypuszczają na rynek nowy produkt. Zasięgi jakie posiadają Ci współcześni celebryci bywają bardzo pomocne w promocji produktów i usług.
Zakres współpracy może być naprawdę bardzo szeroki. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć i oczywiście, w jakiej branży działa nasza firma. Jak warto współpracować z influencerem?
● Wsparcie w prowadzeniu szkoleń dla naszej kadry. Po prostu możemy się od nich czegoś nauczyć. Influencerzy uczą jak tworzyć i wdrażać odpowiednio skuteczne kampanie w oparciu o chociażby video marketing? Pokazują jak przygotować materiał wizualny, który przyciągnie widza, jak się do tego przygotować technicznie? Influencer może pełnić w firmie funkcję doradczą. Jeśli ma on odpowiednie doświadczenie będzie dokładnie wiedział, z jakich kanałów skorzystać i jak zaplanować kampanię, aby odniosła ona sukces. Taka pomoc może okazać się bezcenna.
● Ambasador marki. Ta opcja sprawdza się przede wszystkim, jeśli mamy do czynienia z influencerem znanym w branży. Z osobą, której opinie cieszą się zaufaniem. Taka osoba staje się “twarzą firmy”, a jednocześnie jest gwarancją jakości nowych produktów i usług, którymi chcemy podbić świat.
● Subformat sponsorowany – czerpiemy z treści, które influencer zamieszcza na swoich popularnych już kanałach, dzięki czemu również nasza marka zaczyna rosnąć w siłę. W największym skrócie: influencer reklamuje nasz produkt, a nam rośnie jego sprzedaż.
Influencer jest bardzo często “wolnym strzelcem”, który nie jest związany z żadną konkretną marką. Nierzadko jednak ma ogromną wiedzę w swojej specjalizacji i pragnie się nią dzielić, a jednocześnie nie chce być od kogokolwiek zależny. Współpraca z takim specjalistą jest sporym plusem, jeśli zależy nam na szczerej opinii. Influencer może z nami realizować kampanie na kilka sposobów:
Jaki jest koszt influencera? Ile przyjdzie firmie “wyłożyć” za tego typu współpracę?
Nie ma tak naprawdę jednoznacznej odpowiedzi na takie pytanie. Ilu influencerów, tyle cenników. Od kosztu przedmiotu (np. diety) po gratyfikację finansową na poziomach nawet kilkunastu tysięcy złotych w przypadku bardzo znanych i rozpoznawalnych osób.
Platforma REACHaBLOGGER, która umożliwia bezpośrednią współpracę pomiędzy Reklamodawcami (Klientami) i Twórcami (Influencerami) podaje, że ceny publikacji sponsorowanych są mocno zróżnicowane i wynoszą od 50 do 45.000 zł netto.
Na ceny mają wpływ przede wszystkim:
Współpraca z influencerem branżowym bedzie inaczej wyceniana niż chociażby współpraca na zasadzie ambasadora marki ze znanym celebrytą. Inne koszty będzie rodziła współpraca z influencerem który ma 1000 fanów, a inne z supergwiazdą która ma ich 1 000 000.
Czy warto wchodzić w taką współpracę? Na pewno zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, musimy odpowiednio wszystko zaplanować. Oszacować bilans zysków i strat oraz jasno określić budżet, jakim dysponujemy. Warto płacić influencerom, jeśli środki wydane na tego rodzaju współpracę przekładają się na biznes.