Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Czy nazwa domeny ma znaczenie?

Na umiejętne pozycjonowanie składa się wiele czynników, od doboru i rozmieszczenia słów kluczowych, przez prawidłowe podpisywanie zdjęć, aż po dobry user experience strony. Jednak co z adresem URL. Czy nazwa domeny ma znaczenie?

Czy nazwa domeny ma znaczenie? Branding vs słowa kluczowe

Czy nazwa domeny ma znaczenie w kontekście pozycjonowania słowami kluczowymi? Tak – ale biorąc pod uwagę fakt, że dla Google’a obecnie liczy się przede wszystkim jakość i przystępność, a nie usilne umieszczanie fraz wszędzie, gdzie to możliwe.

Weźmy na przykład zmyśloną wypożyczalnię samochodów Cztery Kółka z Krakowa. Jak myślisz, która domena wygląda korzystniej w oczach odbiorcy – czterykolka.pl czy może wypozyczalniasamochodowkrakow.pl? Odpowiedź jest oczywista!

Przede wszystkim, im dłuższa domena, tym trudniej ją zapamiętać. W przypadku wybrania domeny-słowa kluczowego, twoi odbiorcy będą zastanawiać się, czy to na pewno wypozyczalniasamochodowkrakow.pl, krakowwypozyczalniasamochodów, krakowskawypozyczalniaaut czy jakakolwiek inna kombinacja. Takie domeny są po prostu mało przyjazne użytkownikowi i zdecydowanie utrudniają dotarcie na właściwy adres.

Co jednak jest jeszcze ważniejsze od prostoty, to spójność brandingu. Jeśli więc firma w oryginale nie nazywa się, o zgrozo, Wypożyczalnia Rowerów Kraków – nie ma sensu nazywać tak domeny.

Odpowiednia nazwa domeny  – sukces strony internetowej w sieci!

Odpowiedź na pytanie ,,czy nazwa domeny ma znaczenie?” brzmi więc – zdecydowanie tak! Domena powinna być prosta i łatwa do zapamiętania, najlepiej taka sama jak nazwa firmy. Jeśli to możliwe, pozbawiona słów kluczowych. Nie powinna też wprowadzać w błąd – wziął to pod uwagę np. właściciel popularnego portalu Pyszne, nazwanego wcześniej PizzaPortal. Jako, że na stronie można było zamówić dania różnych kuchni świata (a nie tylko pizzę), właściciel zdecydował się  na rebranding i zyskał setki tysięcy nowych odbiorców.

Domena najwyższego lub drugiego poziomu – co wybrać?

Jeśli zastanawiasz się, czy nazwa domeny ma znaczenie, weź pod uwagę także wybór odpowiedniego rozszerzenia. Wyróżniamy:

  • Domeny najwyższego poziomu (zakończone np. .pl, .com, .info)
  • Domeny drugiego poziomu (zakończone np. .com.pl, .org.pl)
  • Subdomeny (zakończone np. praca.nazwafirmy.pl, jako odnoga domeny nazwafirmy.pl)

Na jaką końcówkę warto się zdecydować? Aktualnie najlepszym wyborem są domeny najwyższego poziomu – za sprawą dużej rozpoznawalności i prostoty, praktycznie nie dają możliwości przekręcenia lub pomylenia kolejności końcówek. Ponownie: warto kierować się zasadą, że im łatwiej zapamiętać domenę, tym lepiej.

Co wybrać: .pl, .eu czy .com? Jeśli twoja grupa odbiorców to Polacy, wybierz .pl, jeżeli celujesz bardziej globalnie: .eu albo .com to dobre rozwiązanie. Musisz jednak liczyć się z tym, że im szerzej znane rozszerzenie (końcówka), tym trudniej będzie ci konkurować z innymi. Domena zakończona .com będzie bowiem walczyć o pozycję ze stronami z całego świata.

Czy warto rozdzielać domenę na kilka mniejszych? To zależy. Subdomeny nie przydadzą się na stronach, które skierowane są do jednej, konkretnej grupy docelowej. Jeśli więc sprzedajesz kosmetyki do włosów, twarzy i makijażu, nie wydzielaj subdomen odpowiadających kategoriom produktów. Odbiorca jest bowiem ciągle ten sam: miłośnicy pielęgnacji.

Subdomeny pomogą z kolei tym firmom, których odbiorcy rozdzieleni są na kilka odmiennych grup (np. klienci biznesowi i indywidualni lub Polacy i Niemcy). Znaczenie w tym przypadku ma optymalizacja ruchu na stronie – im bardziej przyjaźni użytkownikowi jesteśmy, tym bardziej plusujemy u robotów Googla. Niemiec nie będzie bowiem przeglądał polskiej oferty, a hurtownia: nie zainteresuje się sklepem z cenami detalicznymi. Jeśli więc oferujesz zupełnie odmienne rozwiązania różnym typom klientów, utwórz subdomeny ułatwiające im trafienie w odpowiednie miejsce. Zatem, czy nazwa domeny ma znaczenie także w subdomenach? Tak: wybieraj je umiejętnie!

Czy nazwa domeny ma znaczenie? Jak najbardziej! Nie bez znaczenia jest również jej historia!

Czy nazwa domeny ma znaczenie w sytuacji, gdy kupujesz ją od poprzedniego właściciela lub zajmujesz zajęty przed laty adres? Zdecydowanie tak! Jeśli bowiem w przeszłości na domenę kierowały  linki ze stron o niskiej jakości (np. pełnych tzw. „precli”), pozycjonowanie może być utrudnione. Sprawdź więc historię wybranej domeny i zweryfikuj, w jaki sposób była linkowana. Jakość jest najważniejsza!

Wiesz już, czy nazwa domeny ma znaczenie. Czas wymyślić taką, która zrobi medialne buum  – i przyciągnie masę klientów!