Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Wszystko co musisz wiedzieć o funkcjonowaniu usług pod tytułem pogotowie komputerowe czy też pogotowie informatyczne. Zanim zamówisz lub zanim założysz taką firmę. Opisujemy co, gdzie, kiedy i za ile.
Komputery psują się zawsze wtedy, gdy akurat najbardziej ich potrzebujemy. Zapewne z własnego doświadczenia znasz przynajmniej jeden z poniższych przykładów:
Takie usługi informatyczne świadczą zarówno legalnie działające firmy, jak i osoby prywatne traktujące to zajęcie jako okazję do dodatkowego zarobku. Często są to studenci, a nawet uczniowie.
Zamawianie pogotowia komputerowego dotyczy zarówno osób indywidualnych, jak i firm. W przypadku biznesu najczęściej są to podmioty o małej ilości pracowników biurowych i/lub małej ilości komputerów w firmie. Np. 1-3 osobowe firmy, które nie wymagają stałej opieki informatycznej (outsourcingu IT) albo wolą nie wiązać się abonamentem i bardziej im pasuje rozliczenie za każdą interwencję osobno.
Co robić w przypadku nagłych awarii komputerowych? Najtaniej będzie zadzwonić do znajomego, syna lub wnuczka. Ale oni przeważnie mam problem z wolnymi terminami. Zdecydowanie szybciej będzie zamówić usługę z dojazdem u kogoś, kto zawodowo zajmuje się serwisem komputerów. W niektórych przypadkach wystarczy nawet ogarnięty amator i nie trzeba wzywać (oraz płacić) za zawodowca. Takie osoby bardzo często określają się mianem:
Rzadziej pogotowie it, pogotowie laptopowe, pogotowie internetowe. Bardzo okazjonalnie również: mobilny informatyk.
Nie każdy problem można rozwiązać na miejscu. Czasami, usterka można wymagać specjalistycznych warunków serwisowych. Często należy mieć dostęp do trudnych do określenia przed przyjazdem części zamiennych. Dlatego niezbędna jest wcześniejsza konsultacja telefoniczna.
Najczęstsze sytuacje, w których każde Pogotowie Komputerowe sobie poradzi:
Zazwyczaj realizacja usługi pogotowia informatycznego przebiega bardzo prosto:
Licz się także z tym, że w pewnych przypadkach niezbędne będzie zabranie Twojego komputera do naprawy. Na przysłowiowy warsztat. Najczęściej jest tak, gdy naprawa się przedłuża, a przypadek okazuje się nietypowy i bardziej skomplikowany niż pierwotnie sądzono.
Zarówno to ile kosztuje pogotowie, jak i to ile można na takiej usłudze zarobić jest mocno indywidualne. Zależy między innymi od:
Wśród firm, najpopularniejszym modelem rozliczeń tego typu usług informatycznych jest rozliczenie za godzinę pracy informatyka. W Warszawie i pod nią, ceny pogotowia IT zaczynają się od 200 zł za godzinę. Często w przypadku dłuższych wizyt kolejne godziny są tańsze. Zamawiając usługę warto także sprawdzić czy dojazd jest wliczony w cenę, czy należy za niego dodatkowo zapłacić.
W przypadku innych regionów kraju niż Stolica ceny mogą być nawet kilkadziesiąt złotych niższe. Udało nam się znaleźć pogotowie działające na terenie Łomży, które na swojej stronie podało stawkę 89 zł / godzina. Tak samo w przypadku osób prywatnych, które nie prowadzą firmy, a co za tym idzie nie muszą ponosić kosztów prowadzenia działalności (ZUS, księgowość, podatki, wynajem lokalu itd.).
Na cenę ostateczną jaką przyjdzie Ci zapłacić za usługę może mieć wpływ także:
Zwłaszcza firmy, w takich przypadkach podnoszą cenę. Za nadgodziny czy też pracę w dni wolne muszą odpowiednio wynagrodzić swoich specjalistów. W przypadku osób prywatnych realizujących usługę pogotowia, wzrosty także mogą wystąpić, ale z pewnością będą niższe niż w przypadku firm.
Ciężko jest traktować tego typu usługę jako jedyne źródło utrzymania. Podczas 8-godzinnego dnia pracy i uwzględniając dojazdy pomiędzy zleceniami realnie można wykonać od 1 do 3-4 napraw o różnym poziomie skomplikowania. Przykładowa dniówka w postaci 400 – 600 zł brzmi zachęcająco, ale… bardzo rzadka taka będzie. W tej branży klienci nie dzwonią codziennie, a zwłaszcza na początku, gdy lokalne pogotowie jeszcze nie ma wyrobionej marki. Druga kwestia to zasięg Twojej usługi, liczba ludności oraz gęstość zaludnienia. Na początku drogi, bardzo prawdopodobne jest, że uda Ci się pozyskać zaledwie 5 – 10 klientów miesięcznie i to tylko wtedy, gdy mocno obniżysz ceny w stosunku do konkurencji. Przy takiej ilości zleceń nie narobisz się, ale i odczujesz to w portfelu licząc od 800 do około 1 500 zł. Przy większej ilości zleceń i dłuższej obecności na rynku tych klientów może być więcej, ale bez wydatków na marketing się nie obędzie (strona www, ogłoszenia płatne, reklamy, ulotki, wizytówki). Utrzymując wysokie ceny (od 200 do 300 zł za skuteczną wizytę) ciężko jest mieć powyżej 10-20 klientów miesięcznie.
Obecnie informatyk zarabia około 4 000 – 6 000 zł brutto (na rękę). W przypadku firm, usługę pogotowia komputerowego, tak samo jak usługę pomocy zdalnej należy traktować raczej jako dodatek do klasycznego, stacjonarnego serwisu komputerowego.
Osoby prywatne powinny być bardziej zadowolone, ponieważ realizujące taką usługę mogą całkiem przyzwoicie dorobić do podstawowej pensji. Zarobki zależą tylko od nich, ale śmiało można je szacować na poziom dozwolony przez prawo (działalność nierejestrowa / nierejestrowana / nieewidencjonowana – drobna działalność zarobkowa osób fizycznych).