Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Jak wybrać najlepszego wykonawcę strony internetowej, aby nie przepłacać? Na co zwrócić uwagę, gdy chcemy mieć dobrą stronę, a przy tym nie wydać zbyt dużo? Ten artykuł odpowie na te i kilka innych pytań odnośnie tanich stron www (z perspektywy zamawiającego).
Zdecydowana większość stron firmowych, to stosunkowo proste wizytówki prezentujące ofertę. Zazwyczaj ich struktura jest zbliżona do klasycznego, utartego lata temu menu: strona główna, o firmie, oferta, galeria, realizacje, kontakt. Zależnie od wielkości oferty, struktura takiej strony zawiera od jednej do 10-15 podstron. Takie właśnie strony internetowe przeważają w niewielkich biznesach handlowo-usługowych, jak firmy budowlane, warsztaty samochodowe, serwis komputerowy, firmy sprzątające, kosmetyczne, restauracje itd.
Rynek twórców stron internetowych jest chyba jednym z najbardziej zróżnicowanych, jeśli chodzi o zakres cen poszczególnych wykonawców. Wystarczy spojrzeć na popularne portale ogłoszeniowe, aby zobaczyć, że na hasło „strony internetowe” pojawiają się wyniki, od 100 zł do 5000 zł.
Zatem, ile to jest „tanio”…? Dla każdego inaczej. Zgodnie z naszym doświadczeniem i znajomością tego rynku, strony internetowe dla małych firm kosztują mniej więcej od 2000 do 4000 zł. Na potrzeby tego artykułu przyjmiemy zatem, że tania strona, to taka, która jest poniżej średniej ceny rynkowej – kosztuje poniżej 2000 zł.
Wśród tanich stron, można wyróżnić dodatkowo dwa poziomy cenowe: do 1000 zł oraz pomiędzy 1000-2000 zł.
Gdy zatrudniamy kogoś do wykonania usługi, liczymy przede wszystkim na jego profesjonalizm. Niezależnie od tego czy oddajemy samochód do warsztatu, czy zlecamy sprzątanie obiektu, prace ogrodnicze albo montaż rolet. Nie inaczej jest przy tworzeniu stron internetowych – płacimy przede wszystkim za wiedzę i umiejętności.
W pewnym uproszczeniu strona internetowa składa się z:
W dzisiejszej praktyce tworzenia stron te dwie umiejętności to już zdecydowanie za mało do tworzenia dobrych stron. Żyjemy w czasach, że nie wystarczy mieć stronę, żeby osiągać z niej korzyści. Dlatego do tworzenia stron potrzebnych jest szereg innych umiejętności, z różnych dziedzin: marketingu internetowego (pozycjonowanie, UX design, copywriting – tworzenie treści), programowania (Front-End, Back-End), bezpieczeństwa aplikacji, a także prawa.
Z pewnością słyszałeś o takich zawodach jak grafik, czy programista. W branży stron internetowych zawodów jest zdecydowanie więcej – wszystkie wymienione wyżej dziedziny stanowią osobne zawody. W przypadku tanich stron internetowych, które realizują mniejsze firmy (często jednoosobowe) wiedzę tę musi posiadać sam twórca.
Jesteś przedsiębiorcą i Twoją codziennością jest optymalizacja kosztów. Dużo jednak zleży od tego ile dla Ciebie to „tanio” oraz czy uda Ci się znaleźć wykonawcę, który zrobi „tanio i dobrze”…
Wiedz, że to ile zapłacisz za stronę www nie wynika wyłącznie z chęci zysku jaką ogarnięty jest potencjalny wykonawca. Często cena, która Tobie wydaje się wysoka (bo przecież są tańsi) wynika z tego, że po prostu za więcej nabędziesz lepszy produkt. Mądrość ludowa głosi: chytry dwa razy traci. Pamiętaj zatem, aby nie dać się złapać wyłącznie na niską cenę. Zaplanuj swój tani zakup strony i przemyśl go dobrze. W miarę możliwości postaraj się „prześwietlić” wykonawcę, sprawdzić opinie o nim i zapoznać z dotychczasowymi projektami.
Prawdopodobnie nie będziesz w stanie ocenić poprawności kodu czy innych bardziej technicznych aspektów stron, które wykonawca Ci pokaże. Możesz jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy…
Jeszcze do niedawna, wykonawcy kusili hasłami: panel zarządzania treścią! albo samodzielnie będziesz mógł zarządzać stroną!. Dziś te rozwiązania są tak powszechne, że wręcz ciężko jest w internecie znaleźć w miarę nową stronę bez systemu zarządzania treścią (CMS).
Wykorzystanie CMS do budowy strony, prócz wielu korzyści, ma też kilka istotnych wad. Jedną z największych jest bezpieczeństwo. Takie strony, są bardziej narażone na ataki, które wykorzystują luki w ich konstrukcji – brak dodatkowych zabezpieczeń, przestarzałe wtyczki/rozszerzenia, brak aktualizacji itd.
Widzieliśmy już nawet strony, które po kilku tygodniach od uruchomienia i rozliczenia z wykonawcą zostały zainfekowane i zaczęły reklamować viagrę oraz strony dla dorosłych. Efekt może być bardzo bolesny – kara od Google.
Nasza rada: zadbaj, aby wykonawca udzielił Ci minimum 6-miesięcznej gwarancji na stronę. Dzięki temu, swobodnie będziesz mógł skorzystać z opcji „aktualizuj” w panelu zarządzania.
Atrakcyjny wygląd strony jest bardzo ważny. Poproś potencjalnego wykonawcę Twojej taniej strony internetowej, aby przesłał Ci linki do stron, które wykonał w Twoim budżecie. To znaczy, jeśli ktoś ma dla Ciebie wykonać stronę za 600 zł, poproś, aby pokazał Ci strony które już wykonał w takich pieniądzach.
Znasz powiedzenie: diabeł tkwi w szczegółach? No właśnie! W praktyce, wykonawcy, aby zachęcić Cię do podpisania umowy, pokazują projekty najlepsze. Często jednak są one wykonane w większym budżecie niż Twój. Finalnie, gdy zobaczysz swoją stronę, to nie będzie ona tak ładna, jak te z portfolio, które widziałeś na etapie rozmowy handlowej.
Gdy zobaczysz prawdziwe realizacje wykonawcy w Twoim budżecie, będziesz przede wszystkim mógł ocenić czy są (co najmniej) na poziomie stron Twojej konkurencji. Czy mają w sobie to coś, czy raczej trącą stylem z lat 90-tych.
Ta rada jest o tyle istotna, że zabezpiecza Cię na przyszłość. Jeśli strona którą kupisz będzie ciekawa wizualnie, ale nie do końca dobra technicznie, to bez problemu znajdziesz programistę, który ją dla Ciebie poprawi. Jeśli zaś będzie odwrotnie (strona niezbyt ładna, ale dobra technicznie), to aby ją poprawić, prawdopodobnie będziesz musiał zrobić ją całą od nowa.
Z naszego doświadczenia wynika, że przeważająca większość właścicieli firm, nie aktualizuje regularnie treści na swojej stronie internetowej. Planują, że strona będzie na bieżąco uzupełniana, ale później zajmują się po prostu swoją pracą i prowadzeniem firmy. Finalnie okazuje się, że raz wykonana, służy im kilka lat, a później robią nową (nasz rekordzista zwrócił się po nową stronę po 10 latach od kiedy wykonaliśmy pierwszą). Nie przeszkadza to jednak wykonawcom używać „systemu zarządzania treścią”, jako hasła marketingowego służącego do wyróżnienia swojej oferty.
Podobnie jest w przypadku responsywności (dopasowanie do urządzeń, na których strona jest wyświetlana) albo certyfikatu SSL. Dziś są one absolutnym standardem przy tworzeniu stron. Ich brak powinien od razu zdyskwalifikować takiego wykonawcę.
Strona internetowa, aby działała w Internecie musi posiadać jakiś adres (domena) oraz musi być umieszczona na jakimś serwerze (hosting). W przypadku małych stron, koszt domeny i hostingu wynosi około 200-300 zł rocznie. Takie mniej więcej powinny być Twoje roczne wydatki na posiadanie strony. W tej cenie powinieneś otrzymać możliwość posiadania firmowej skrzynki pocztowej w Twojej domenie, a także bezpłatnego certyfikatu SSL (zielona kłódka przy adresie strony w pasku przeglądarki).
Gdy kupujesz tanią stronę dokładnie przeczytaj umowę. Przede wszystkim zwróć uwagę, czy strona którą kupujesz jest Twoja „na własność”, czy jest w formie „abonamentu”. To istotne, ponieważ wielkość kwoty na fakturze „po roku” może Cię niemiło zaskoczyć.
Upewnij się, że nie ma żadnych kosztów ukrytych.
Większość przedsiębiorców woli zająć się główną działalnością swojej firmy, zamiast uczyć się tworzyć strony, czy też zgłębiać tajniki ich pozycjonowania. Jeśli jednak w Twoim przypadku jest inaczej, to możesz mieć stronę internetową za darmo…
Na przykład przy pomocy kreatora stron od firmy Google https://www.google.com/intl/pl_pl/business/website-builder/
Istnieje także możliwość samodzielnego stworzenia strony w ramach posiadanej usługi hostingowej. Większość serwerów posiada autoinstalatory popularnych systemów do zarządzania treścią (CMS), takich jak WordPress czy Joomla. Ich obsługa na podstawowym poziomie nie wymaga umiejętności programowania i powinien z nią sobie poradzić każdy średnio-techniczny człowiek. Ilość bezpłatnych szablonów stron, które będziesz mógł wykorzystać, przyprawi Cię o zawrót głowy. Obędzie się bez wiedzy programistycznej – za stronę zapłacisz jedynie (albo aż) własnym czasem.
Nie oszukujmy się – kryterium ceny, dla większości z nas, jest bardzo ważne w życiu codziennym. Także podczas zakupu usług, takich jak stworzenie strony www.
Strony internetowe dla małych firm, kosztują od wspomnianych 100 zł do nawet 10 000 zł. Czy jest jakiś poziom „uczciwej ceny” za stronę? Niestety, ale nie da się go wyznaczyć. Każdy wykonawca będzie dysponował innym poziomem wiedzy i miał inne koszty po swojej stronie. Ile zatem powinna kosztować dobra strona internetowa? Na to pytanie także nie ma idealnej odpowiedzi. Jak zawsze, prawda leży po środku. Najtańsze rozwiązania są obarczone ryzykiem słabego wykonania. Najdroższe zaś – ryzykiem przepłacenia.
Przed zleceniem wykonania strony warto zadać sobie pytanie, czego od niej oczekujesz. Czy z posiadaniem strony wiążesz nadzieję na większą liczbę klientów pozyskanych przy jej pomocy? Jeśli tak, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że najtańsze strony Ci tego nie zapewnią. Prawda jest taka, że w dzisiejszym internecie albo coś się robi porządnie, albo szkoda tracić na to czasu. Strona internetowa bez odpowiedniego marketingu (pozycjonowanie lub minimum optymalizacja SEO/ ewentualnie reklama płatna) nie zadziała.
Jesteś przedsiębiorcą. Twoja strona to inwestycja. Pamiętaj o tym podejmując decyzję o budowie/przebudowie strony. Inwestuj mądrze!