Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Program Gestor GT

Gestor GT problem z aktualizacją bazy

Aktualizacje oprogramowania nie zawsze przechodzą bezboleśnie. Zdarzają się sytuacje, gdy podczas (lub na skutek) aktualizacji wystąpią różne problemy i kłopoty z poprawnym działaniem aplikacji. Dotyczy to zarówno oprogramowania jakim są systemy operacyjne, jak i oprogramowania użytkowego (aplikacji dodatkowych, opcjonalnych).

Nasza usługa pomoc zdalna, którą realizujemy za pomocą oprogramowania do obsługi zdalnej TeamViewer, cieszy się coraz większym powodzeniem. Pomimo, że nasz serwis komputerowy mieści się w Wołominie, to obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania pomocą na odległość. Z prośbą o udzielenie zdalnego wsparcia zgłaszają się do nas zarówno osoby prywatne, jak i reprezentujące firmy.

„Dla potomnych” opiszemy jak rozwiązaliśmy problem Pana Przemysława z Warszawy. Zgłosił się On do nas w sprawie problemów z aplikacją GESTOR GT. Program ten, to system zarządzania relacjami z klientami. Jest on częścią linii InsERT GT i współpracuje z flagowym programem marki Insert, czyli z Subiektem GT.

Gestor GT - problem z aktualizacją bazy danych

Po aktualizacji oprogramowania GESTOR GT, nie udaje się przeprowadzić aktualizacji bazy danych.

Zakładka e-Pomoc techniczna na stronie producenta programu jest całkiem niezłym kompendium informacji na temat potencjalnych kłopotów z aplikacjami Insert. Dlatego próbę rozwiązania problemu warto zacząć od zastosowania wskazówek z artykułu: „InsERT GT – Konwersja bazy danych po aktualizacji – najczęściej zadawane pytania”.

Przyczyna problemu:

W naszym przypadku konwersja bazy danych po aktualizacji programu była niemożliwa z powodu, którego producent nie wymienił we wspomnianej wyżej sekcji FAQ. W naszym przypadku: zbyt duża baza danych.

Po zlokalizowaniu katalogu z plikami bazy danych (np. standardowa: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL\INSERTGT\MSSQL\Data\ ) ustaliliśmy, że baza SQL zajmuje niemal 10 GB.

Pan Przemysław korzystał z wersji „Microsoft SQL Server Express”, czyli bezpłatnej wersji komercyjnego serwera baz danych SQL Server. W przypadku wersji Express maksymalny rozmiar pojedynczej bazy danych wynosi 10 GB.

Rozwiązanie:

Pamiętaj: zacznij od backupu bazy danych (kopia bezpieczeństwa), a dopiero później próbuj naprawić.

Aby móc wykonać aktualizację (konwersję) bazy, należało ją nieco „odchudzić”, czyli zmniejszyć wielkość bazy danych.

Spróbowaliśmy wykonać to przy pomocy Programu Serwisowego (Start – Wszystkie Programy – Insert – InsertGT -Narzędzia – Program serwisowy), jednak to działanie nie przyniosło pożądanego rezultatu.

Nasz drugi krok, to była instalacja SQL Server Management Studio (SSMS), czyli narzędzia do (między innymi) zarządzania bazami danych.

  • Przy pomocy SSMS sprawdziliśmy ile zajmują poszczególne tabele w bazie danych MSSQL.
  • Program Gestor GT posiada wbudowany moduł poczty elektronicznej i to właśnie z tym związany był nasz problem – tabela z mailami zajmowała ponad 8 GB… W związku z powyższym poprzez skrypt SQL usunęliśmy najstarsze wiadomości, czyli te z 2016 roku.
  • Następnie, wykonaliśmy kompaktowanie bazy i sprawdziliśmy efekt naszej pracy: aktualizacja bazy do nowej wersji przeszła bez problemu.

Dalsze „czyszczenie” swojej korespondencji e-mail, Pan Przemysław przeprowadził samodzielnie, z poziomu programu.

Program Gestor GT