Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Program Płatnik zmiana hasła

Płatnik – wyłączenie zmiany hasła co 30 dni

Program Płatnik standardowo wymusza zmianę hasła administratora co 30 dni. Dla większości użytkowników tej aplikacji, jest to problematyczne. W tym wpisie pokażemy jak obejść tę problematyczną funkcjonalność.

Czy warto okresowo zmieniać hasło w płatniku?

Każdy z nas, posiada konta w bardzo wielu miejscach – do komputera, na pocztę e-mail, do portali społecznościowych, do sklepów internetowych, do programów komputerowych itd. Bardzo trudno jest je wszystkie spamiętać, dlatego bardzo wiele osób popełnia błąd polegający na stosowaniu jednego hasła do wielu miejsc. W przypadku aplikacji Płatnik, która umożliwia płatnikom składek tworzenie, weryfikację i wysyłanie do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych, jej użytkownicy muszą co 30 zmienić hasło, którego używają. Taka procedura jest mocno archaiczna i wcale nie poprawia bezpieczeństwa. Często jej skutki są wręcz odwrotne, ponieważ użytkownicy, aby sobie ułatwić życie, na przykład tworzą łatwe do zapamiętania hasła i po prostu dodają do nich kolejne cyfry lub liczby. Ludzie często idą na skróty. W sytuacji, gdy są zmuszani do zmian haseł, najczęściej w nich wyłącznie drobne zmiany, albo używają przewidywalnych schematów do modyfikacji swojego hasła. Efekt jest taki, że pierwsze hasło do Płatnika to na przykład: ksiegowa01, a kolejne to ksiegowa02, ksiegowa03 itd. Bywa także, że po prostu zapominają nowego hasła.

Obecnie, wszelkie branżowe (związane z bezpieczeństwem IT) rekomendacje nie zalecają regularnych (np. co 30 czy 180 dni) zmian haseł. W naszej opinii, w przypadku aplikacji Płatnik, zmiana hasła co 30 dni jest niepotrzebnym utrudnieniem. Tym bardziej, że hasło w tym programie jest dziecinnie proste do złamania. Ogólnie, to zalecamy Wam korzystanie z menedżerów haseł, takich jak np. KeePassXC, a także stosowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego (dwuetapowego).

Wyłączenie zmiany hasła w Płatniku

Aby zmienić parametry związane z wymuszeniem okresowej zmiany hasła w Płatniku niezbędnym będzie wejście do edytora rejestru Windows. W przypadku systemu Windowsa 10, wystarczy w polu „szukajki” (lub po kliknięciu ikony Windowsa) zlokalizowanej na pasku zadań w lewym dolnym rogu zacząć wpisywać zwrot: regedit, a następnie wybrać opcję: „uruchom jako administrator”.

regedit edytor rejestru
Regedit edytor rejestru

W kolejnym kroku, trzeba znaleźć w rejestrze odpowiedni klucz o nazwie: „limit hasła”. Jego lokalizacja będzie różna, w zależności od wersji Płatnika, a także wersji systemu Windows. Najczęściej, interesujący nas klucz rejestru to:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\X.XX.XX\Parametry

gdzie X.XX.XX to numer wersji programu Płatnik. Czyli, jeśli posiadasz wersję 10.02.002 musisz przejść do klucza:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\10.02.002\Parametry

Płatnik limit hasla
Płatnik limit hasla

Jeśli klucza „limit hasła” nie ma w podanym wyżej miejscu, sprawdź:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\

Lub

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\X.XX.XX\Parametry

gdzie X.XX.XX to numer wersji programu Płatnik

Gdy już znajdziesz klucz „limit hasła” kliknij go dwukrotnie lewym przyciskiem myszy (lub jeden raz prawym i wybierz „modyfikuj”), a następnie w oknie „edytowanie ciągu”, w polu „dane wartości” zmień domyślną wartość 30, na wybraną przez siebie, np. na 9999.

Dzięki temu prostemu zabiegowi, kolejna prośba o zmianę hasła w płatniku pojawi się za 9999 dni.

Sprawdź też:

Płatnik hasło – jak odzyskać hasło do Płatnika

Serwis komputerowy

Serwis laptopów