Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Planujesz uruchomić nową lub zmienić swoją obecną stronę www? Zastanawiasz się jak wybrać dobrego wykonawcę, ale też boisz się, że przepłacisz? Jak osiągnąć złoty środek – otrzymać dobrą jakość strony w możliwie niskiej cenie? Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę przy zlecaniu stworzenia strony internetowej.
Nie chcę Cię zmuszać do czytania całego tekstu. Na pytanie o cenę strony internetowej odpowiem od razu na początku: to zależy. Od czego? Od tego ile masz i jaką stronę chcesz posiadać. Możesz zapłacić własnym czasem i wydać od 0 do 100 zł na domenę i hosting. Możesz również zlecić zrobienie strony za kwoty od 100 do 20 000 zł. W przypadku niewielkich stron internetowych (nie będących sklepami), całkowity koszt wykonania strony internetowej wynosi średnio od 2 000 do 8 000 zł netto. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Chcesz wiedzieć jakich? Zapraszam do lektury. Jeśli zaś interesuje Cię jakieś rozwiązanie minimum, coś naprawdę nisko-budżetowego lub nawet za darmo, to zachęcam do lektury wpisu: tanie strony internetowe.
Dla kogo ten wpis?
Dla osób zainteresowanych prostą stroną www. Prawdopodobnie strony wizytówki lub strony sprzedażowej. Oferta i usługi zaprezentowane na stronie to od 1 (specjalizacja – np. wyłącznie pranie tapicerki meblowej) do 6-7 pozycji (np. sklep i serwis ogrodniczy oferujący także wynajem sprzętu – czyli mamy 3 pozycje oferty: sklep, serwis, wynajem). Strona zatem może mieć rozmiar od One Page (wszystko na jednej stronie) do około 10-12 podstron (główna, o nas, galeria, referencje, kontakt, usługa a, usługa b, usługa c itd.).
Czyli co możesz zrobić samodzielnie (jeśli potrafisz, lub chcesz się nauczyć/spróbować), a za co zapłacisz wykonawcy. Tworzenie stron internetowych to dosyć obszerny temat. Zwłaszcza, jeśli strona ma być skuteczna i przynosić Ci korzyści. Zazwyczaj owe korzyści, to albo zdobywanie nowych klientów, albo ułatwianie współpracy z obecnymi, albo budowanie marki Twojej firmy (lub osobistej).
Tworzenie strony można porównać do gotowania – potrzebne są składniki, umiejętność właściwego ich połączenia, przyrządzenia, doprawienia i podania. Składniki można oczywiście wyhodować samemu, albo kupić. Z czego zatem składa się strona www?
Jak widzisz, zmiennych wpływających na cenę jest całkiem dużo. Ceny zostały uśrednione zakładając, że poziom usługi ma być możliwie wysoki, ale nie musi to być od razu usługa najdroższej polskiej agencji marketingowej.
Oczywiście większość z powyższych pozycji możesz wykonać samodzielnie, za 0 zł, płacąc za to jedynie swoim czasem. Być może nawet wyjdzie Ci całkiem nieźle, jeśli masz smykałkę. Trzymając się jednak analogii kucharskiej, to nie oszukujmy się – Magda Gessler czy inny Amaro zrobiłby to lepiej.
Dobra strona internetowa zarabia. Na świecie jest obecnie ponad 1,6 biliona stron. W domenie .pl aktywnych około 2,6 miliona adresów. To dużo, prawda? Do wykonania skutecznej witryny istotna jest jej funkcjonalność, specyfika branży, zasięg działania oraz budżet. Inne wymagania będzie miał salon kosmetyczny w małym mieście, a inne restauracja w dużym. Inaczej należy wykonać stronę dla warsztatu samochodowego, a inaczej dla producenta pościeli lub sklepu z odzieżą.
Strona www to inwestycja. Tworzysz ją, żeby służyła zwiększeniu Twoich obrotów. Najczęściej będzie prezentowała Twoje produkty lub usługi oraz ‘zdobywała’ nowych klientów. Może też pełnić inne funkcje – na przykład odciąży Cię czasowo – zamiast wielokrotnie tłumaczyć kilku klientom jakąś rzecz, odsyłasz ich na stronę. Bywa, że posiadanie strony to kwestia wizerunkowa i budowy marki i zaufania do niej. Inwestycja w stronę internetową, a tym samym wybór jej wykonawcy powinien być dobrze przemyślany.
Podstawowe cechy każdej obecnie tworzonej strony to:
Branża tworzenia stron jest wyjątkowo szeroka. Od hobbystów traktujących tworzenie stron jako okazję do dorobienia, po agencje marketingowe oferujące kompleksowe usługi przy tworzeniu i milion usług po wykonaniu. Po drodze są także legalnie działający freelancerzy oraz małe agencje reklamowe robiące część pracy samodzielnie, a część przy pomocy podwykonawców.
Cenniki są tak bardzo zróżnicowane, że aż trudno uwierzyć. Nie jest obecnie problemem znaleźć firmę, która podejmie się wykonania strony one page za 149 zł, a z podstronami za 249 zł.
Tymczasem pewna znana agencja z Gdyni zaczyna rozmowy od 6500 zł netto. Inna, z Krakowa, aczkolwiek nieco mniej znana – 6 000 zł. Jak widać, ceny od przysłowiowego Sasa do Lasa.
Na potrzeby tego tekstu przejrzałem kilkadziesiąt cenników. Jako, że znam ilość pracy i roboczogodzin niezbędnych do wykonania strony internetowej, to uważam, że środek będzie najlepszy dla większości firm. Uważam, że wykonanie strony na bardzo przyzwoitym poziomie (wraz z podstawową optymalizacją SEO, zabezpieczeniem witryny itd.), podstawie dostarczonych treści powinno kosztować od 2 000 do 4 000 zł.
Usługi pozostałe jak na przykład koncepcja, copywriting, analityka, zabezpieczenie – mniej więcej drugie tyle. Strona wykonana od A do Z (po Twojej stronie tylko krótka rozmowa z wykonawcą, wysłanie logo i sprawdzenie dzieła) to zatem dla Ciebie inwestycja około:
Powodzenia w poszukiwaniu wykonawcy!