Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Ile kosztuje strona internetowa

Planujesz uruchomić nową lub zmienić swoją obecną stronę www? Zastanawiasz się jak wybrać dobrego wykonawcę, ale też boisz się, że przepłacisz? Jak osiągnąć złoty środek – otrzymać dobrą jakość strony w możliwie niskiej cenie? Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę przy zlecaniu stworzenia strony internetowej.

Nie chcę Cię zmuszać do czytania całego tekstu. Na pytanie o cenę strony internetowej odpowiem od razu na początku: to zależy. Od czego? Od tego ile masz i jaką stronę chcesz posiadać. Możesz zapłacić własnym czasem i wydać od 0 do 100 zł na domenę i hosting. Możesz również zlecić zrobienie strony za kwoty od 100 do 20 000 zł. W przypadku niewielkich stron internetowych (nie będących sklepami), całkowity koszt wykonania strony internetowej wynosi średnio od 2 000 do 8 000 zł netto. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Chcesz wiedzieć jakich? Zapraszam do lektury. Jeśli zaś interesuje Cię jakieś rozwiązanie minimum, coś naprawdę nisko-budżetowego lub nawet za darmo, to zachęcam do lektury wpisu: tanie strony internetowe.

Dla kogo ten wpis?

Dla osób zainteresowanych prostą stroną www. Prawdopodobnie strony wizytówki lub strony sprzedażowej. Oferta i usługi zaprezentowane na stronie to od 1 (specjalizacja – np. wyłącznie pranie tapicerki meblowej) do 6-7 pozycji (np. sklep i serwis ogrodniczy oferujący także wynajem sprzętu – czyli mamy 3 pozycje oferty: sklep, serwis, wynajem). Strona zatem może mieć rozmiar od One Page (wszystko na jednej stronie) do około 10-12 podstron (główna, o nas, galeria, referencje, kontakt, usługa a, usługa b, usługa c itd.).

strony internetowe firm usługowych

Co wchodzi w skład strony internetowej

Czyli co możesz zrobić samodzielnie (jeśli potrafisz, lub chcesz się nauczyć/spróbować), a za co zapłacisz wykonawcy. Tworzenie stron internetowych to dosyć obszerny temat. Zwłaszcza, jeśli strona ma być skuteczna i przynosić Ci korzyści. Zazwyczaj owe korzyści, to albo zdobywanie nowych klientów, albo ułatwianie współpracy z obecnymi, albo budowanie marki Twojej firmy (lub osobistej).

Tworzenie strony można porównać do gotowania – potrzebne są składniki, umiejętność właściwego ich połączenia, przyrządzenia, doprawienia i podania. Składniki można oczywiście wyhodować samemu, albo kupić. Z czego zatem składa się strona www?

  • pomysł i koncepcja – jak przedstawić użytkownikom naszą ofertę; w jakim stylu graficznym; Od 100 zł do 1 500 zł gdy chcesz zlecić analizę branży, analizę konkurencji, analizę i dobór fraz kluczowych; opisanie koncepcji co i jak zrobić, żeby było dobrze; 
  • treści pisane, czyli content – wszystko co chcemy / powinniśmy przekazać użytkownikowi; Treści mogą być mieć konstrukcję typowo informacyjną, ale także być wykonane pod pozycjonowanie (obszerne teksty, nasycone frazami kluczowymi) lub mieć charakter bardziej sprzedażowy (wpływać na podświadomość czytelnika i zachęcać do wykonania określonej konwersji, np. wykonania telefonu lub odwiedzenia sklepu); Możesz napisać samodzielnie, ale możesz także tę czynność zlecić. Zależnie od rozmiaru strony zapłacisz od 300 do 3 000 zł za profesjonalny copywriting na całą stronę.
  • treści graficzne – stworzenie/zakup – oczywiście do wykorzystania na stronie. Logo, grafiki, zdjęcia, filmy i inne materiały; Zatrudnienie grafika/fotografa lub zakup materiałów z banków zdjęć stockowych. Możesz zapłacić 100 zł, a możesz także i kilka tysięcy.
  • projekt graficzny strony – uwaga: nie jest to pozycja obowiązkowa. Stronę można oprzeć na gotowym szablonie i dzięki temu znacząco obniżyć cenę strony; Indywidualny layout strony od doświadczonego grafika to od 1 000 do 3 000 zł. Zależnie od jej rozmiaru i ilości widoków do przygotowania. Zakup płatnego layoutu – około 30-60 dolarów.
  • kodowanie / wyklikanie strony – albo usługa programistyczna, albo rozwiązanie typu no-code/low-code czyli wykonanie strony opartej o tzw. builder. Do tego wdrożenie strony na serwerze, zadbanie o jej bezpieczeństwo, testy. Od 1 000 do 4 000 zł.
  • analityka – podpięcie i konfiguracja narzędzi dzięki którym dowiesz się ile osób wyświetla Twoją stronę, ile ją odwiedza, ile dzwoni, ile pisze do Ciebie, a ile sprawdza wskazówki dojazdu. Od 100 do 500 zł.
  • domena i hosting; Aby Twoja strona była na stałe obecna w sieci, musisz wykupić domenę (adres www) oraz serwer (hosting). Te dwie usługi należy wykupić i regularnie (co roku) opłacać. Od 100 do 500 zł / rocznie za obie pozycje.
  • polityka prywatności i kwestie zgodności strony z RODO; Od 100 do 300 zł.

Jak widzisz, zmiennych wpływających na cenę jest całkiem dużo. Ceny zostały uśrednione zakładając, że poziom usługi ma być możliwie wysoki, ale nie musi to być od razu usługa najdroższej polskiej agencji marketingowej.

współpraca - zależności

Oczywiście większość z powyższych pozycji możesz wykonać samodzielnie, za 0 zł, płacąc za to jedynie swoim czasem. Być może nawet wyjdzie Ci całkiem nieźle, jeśli masz smykałkę. Trzymając się jednak analogii kucharskiej, to nie oszukujmy się – Magda Gessler czy inny Amaro zrobiłby to lepiej.

Cechy dobrej strony internetowej

Dobra strona internetowa zarabia. Na świecie jest obecnie ponad 1,6 biliona stron. W domenie .pl aktywnych około 2,6 miliona adresów. To dużo, prawda? Do wykonania skutecznej witryny istotna jest jej funkcjonalność, specyfika branży, zasięg działania oraz budżet. Inne wymagania będzie miał salon kosmetyczny w małym mieście, a inne restauracja w dużym. Inaczej należy wykonać stronę dla warsztatu samochodowego, a inaczej dla producenta pościeli lub sklepu z odzieżą.

Strona www to inwestycja. Tworzysz ją, żeby służyła zwiększeniu Twoich obrotów. Najczęściej będzie prezentowała Twoje produkty lub usługi oraz ‘zdobywała’ nowych klientów. Może też pełnić inne funkcje – na przykład odciąży Cię czasowo – zamiast wielokrotnie tłumaczyć kilku klientom jakąś rzecz, odsyłasz ich na stronę. Bywa, że posiadanie strony to kwestia wizerunkowa i budowy marki i zaufania do niej. Inwestycja w stronę internetową, a tym samym wybór jej wykonawcy powinien być dobrze przemyślany.

Pozycjonowanie stron internetowych

Dopilnuj, zlecając wykonanie strony

Podstawowe cechy każdej obecnie tworzonej strony to:

  • Przyjazna Google (SEO friendly). Google to najpopularniejsza przeglądarka na świecie. Dobra strona internetowa bezwzględnie musi być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google. Czytaj też: Pozycjonowanie stron internetowych
  • Przyjazna użytkownikowi (user friendly). Potencjalny Klient, który trafi na Twoją stronę powinien łatwo móc odnaleźć na niej to czego szuka. Skoro strona ma dla Ciebie zarabiać, to musi być skuteczna. aby była stworzona językiem korzyści, podkreślająca wyjątkowość Twoich usług i zachęcająca do kontaktu.
  • Atrakcyjna wizualnie. Jak powszechnie wiadomo ludzie kupują oczami. Dlatego też szata graficzna strony internetowej powinna być starannie opracowana. Układ poszczególnych elementów, dobór kolorystyki, zdjęć lub grafik może mieć kluczowe znaczenie dla skuteczności witryny.
  • Szybka i poprawna technicznie. Jeśli Twoja strona internetowa otwiera się zbyt długo, albo jej poszczególne elementy nie wyświetlają się prawidłowo, użytkownik, który na nią trafi prawdopodobnie bardzo szybko ją zamknie, a Ty stracisz Klienta.
  • Responsywna. Żyjemy w czasach, gdy coraz więcej ruchu na stronach internetowych jest wykonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych (smartfony – komórki, tablety). Bezwzględnie zatem Twoja strona powinna na każdym urządzeniu działać prawidłowo na każdym urządzeniu. Strona musi być responsywna (responsive web design – RWD).
  • Bezpieczna. Każda strona jest narażona na rozmaite „ataki hakerskie” wykorzystujące luki w bezpieczeństwie witryn internetowych. Prawidłowe zabezpieczenie strony pozwoli Ci uniknąć przykrej sytuacji, w której Twoja strona zacznie reklamować środki na potencję lub strony dla dorosłych.
  • Zgodna z RODO. Jako posiadacz strony, w określonych przypadkach (bardzo często) staniesz się Administratorem Danych Osobowych swoich Klientów i potencjalnych Klientów. Dlatego warto zadbać o właściwą politykę prywatności i zgodność z Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych.
  • Łatwa w obsłudze. Wygodny i intuicyjny panel administracyjny stanowi spore ułatwienie w d zarządzaniu tekstami, zdjęciami i wyglądem witryny. Budowa strony internetowej w oparciu o system zarządzania treścią (Content Management System – CMS) skraca czas niezbędny do jej obsługi i ułatwia późniejszą rozbudowę.

Cenniki wykonawców stron internetowych. Przykłady.

Branża tworzenia stron jest wyjątkowo szeroka. Od hobbystów traktujących tworzenie stron jako okazję do dorobienia, po agencje marketingowe oferujące kompleksowe usługi przy tworzeniu i milion usług po wykonaniu. Po drodze są także legalnie działający freelancerzy oraz małe agencje reklamowe robiące część pracy samodzielnie, a część przy pomocy podwykonawców.

Cenniki są tak bardzo zróżnicowane, że aż trudno uwierzyć. Nie jest obecnie problemem znaleźć firmę, która podejmie się wykonania strony one page za 149 zł, a z podstronami za 249 zł.

cennik tanich stron internetowych maj 2022
cennik tanich stron internetowych – przykład

Tymczasem pewna znana agencja z Gdyni zaczyna rozmowy od 6500 zł netto. Inna, z Krakowa, aczkolwiek nieco mniej znana – 6 000 zł. Jak widać, ceny od przysłowiowego Sasa do Lasa.

cennik stron internetowych maj 2022
przykładowy cennik stron internetowych – większa agencja

Ile muszę wydać na stronę internetową w 2022

Na potrzeby tego tekstu przejrzałem kilkadziesiąt cenników. Jako, że znam ilość pracy i roboczogodzin niezbędnych do wykonania strony internetowej, to uważam, że środek będzie najlepszy dla większości firm. Uważam, że wykonanie strony na bardzo przyzwoitym poziomie (wraz z podstawową optymalizacją SEO, zabezpieczeniem witryny itd.), podstawie dostarczonych treści powinno kosztować od 2 000 do 4 000 zł.

Usługi pozostałe jak na przykład koncepcja, copywriting, analityka, zabezpieczenie – mniej więcej drugie tyle. Strona wykonana od A do Z (po Twojej stronie tylko krótka rozmowa z wykonawcą, wysłanie logo i sprawdzenie dzieła) to zatem dla Ciebie inwestycja około:

  • 3 000 – 4 000 zł na świetny OnePage / LandingPage
  • 4 000 – 8 000 zł na skuteczną wizytówkę firmową

Powodzenia w poszukiwaniu wykonawcy!