Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Przy okazji kolejnej aktualizacji programu Płatnik, konieczna była aktualizacja bazy danych. Okazało się jednak, że klient nie zna hasła do bazy danych. To częsty problem, dlatego w tym wpisie wyjaśnimy jak w prosty sposób można odzyskać hasło do bazy danych Płatnika, a także do samego programu.
Jest bezpłatnym programem, który umożliwia płatnikom składek tworzenie, weryfikację i wysyłanie do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych. Ma on stosunkowo niewielkie wymagania sprzętowe. Aby z niego korzystać wystarczy komputer z procesorem Pentium IV lub szybszym oraz 1 GB pamięci RAM. Aktualnie (wersja programu 10.02.002) działa na systemach operacyjnych Windows Vista z Service Pack 2 i nowszych. Zatem prawie każdy komputer obsłuży ten program.
Sytuacja, gdy użytkownik zapomniał hasła administratora umożliwiającego wejście do programu, jest stosunkowo rzadka. Przeważnie użytkownicy programu znają swoje hasło. Nie oznacza to jednak, że takie sytuacje nie mają miejsca. Jak sobie poradzić i przejść przez odzyskiwanie hasła płatnik?
Jedną z najprostszych metod jest użycie przeznaczonego do tego oprogramowania. Najpopularniejszym tego typu programem jest Koala Ratownik. To bezpłatny program na licencji Freeware, czyli umożliwiającej darmowe rozprowadzanie aplikacji bez ujawnienia kodu źródłowego. Należy pobrać go z internetu, uruchomić, podać wersję Płatnika i nacisnąć „Dekoduj”.
Hasła do programu Płatnik są zakodowane w rejestrze system. Dlatego odzyskanie hasła do programu Płatnik jest możliwe także bez pomocy zewnętrznego oprogramowania.
Aby wejść do rejestru należy wybrać kombinację klawiszy Windows+R, a oknie Uruchom, które się pojawi wpisać: regedit
.
Następnie należy odnaleźć odpowiedni klucz w rejestrze. W starszych wersjach programu klucz ten był zlokalizowany następująco:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\PROKOM Software SA\Płatnik\5.01.001\Admin
W nowszych wersjach należy go szukać:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\10.02.002\Admin
Aktualne hasło znajduje się w polu AdmXX o największej wartości XX. Hasła mają postać zakodowaną. W naszym przypadku mają wartość: lxpovzyswnuxqs{pl{woopqs (w postaci odkodowanej – ” HasloAdmina1 „). Aby rozkodować te tajemnicze znaczki wydobyte z rejestru systemowego można je użyć strony internetowej https://platnik.fork.pl na której znajduje się formularz z polem „dekodowanie hasła:”.
Program płatnik może pracować z dwoma rodzajami baz danych: MS Access (MS JET 4.0) lub SQL Server. Zdecydowana większość użytkowników wybiera opcję pierwszą. Motor bazy MS Access stosuje się zazwyczaj do zastosowań jednostanowiskowych, z obsługą jednego płatnika, dla stosunkowo niewielkiej liczy ubezpieczonych. Użycie bazy SQL Server jest bardziej uzasadnione, gdy wymagamy równoczesnej pracy wielu użytkowników na jednej bazie danych, obsługi wielu płatników (biura rachunkowe) i dużej liczby ubezpieczonych.
W przypadku konieczności odzyskania hasła do bazy danych MS Access (plik *.mdb) procedura jest analogiczna, jak w sytuacji opisanej wyżej, a dotyczącej odzyskania hasła administratora:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\PROKOM Software SA\Płatnik\5.01.001\Baza
Albo (np. w systemie Windows 10 64-bit):
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\10.02.002\Baza
Klucz z zakodowanym hasłem nazywa się: Jet OLEDB:Database Password
Po odnalezieniu odpowiedniego klucza wystarczy odkodować hasło.
W przypadku gdy Twój program płatnik wykorzystuje silnik SQL, odzysk hasła już nie jest tak prosty. Możesz to zrobić, na przykład za pośrednictwem SQL Server Management Studio (SSMS). Jeśli nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem, radzimy nie rób tego sam. Lepiej znajdź w swojej okolicy dobry serwis komputerowy lub zadzwoń po pogotowie komputerowe, gdzie doświadczony informatyk zrobi to za Ciebie.
Możesz także skorzystać z naszej usługi: POMOC ZDALNA.